Michel Vink. Antoinette Konan en haar ahoko transformeerden de Ivoriaanse Baoulé-muziek in een woest en modern dansvloergeluid dat doordrong tot in de disco’s van Abidjan en Parijs bij de release in 1986.
Het album is sindsdien uitgegroeid tot een verzamelobject voor Ivoriaanse muziek, internationale verzamelaars en liefhebbers van Afrikaanse club. De eerste integrale heruitgave van Konan’s baanbrekende titelloze plaat verschijnt op 15 november op het label Awesome Tapes From Africa.
Konan’s ahoko, een eenvoudig driedelig houten percussie-instrument, speelde een hoofdrol in haar versie van gemoderniseerde Baoulé. Tegen een bruisende geëlektrificeerde achtergrond van synth-, basgitaar- en drummachines, gecombineerd met opmerkelijke arrangementen van de Ivoriaanse legende Bamba Yang, is haar gelijknamige album een
uniek werk dat de carrière van de jonge kunstenaar heeft opengebroken en dat vandaag de dag nog steeds vooruitstrevend klinkt.
Ahoko
De ahoko is handgemaakt van een dunne, geribbelde, flexibele stok, waartegen een kleiner stuk hout ritmisch wordt geschraapt. Een holle notendop in de niet-schrapende hand versterkt en manipuleert de resulterende boventonen. Ondanks de redelijke onbekendheid van het bijzondere instrument blijven Konan en haar krachtige stem al tientallen jaren aan de top van de Ivoriaanse muziekscene met een competitieve, internationaal erkende muziekindustrie.
Baoulé
Muziek speelt een belangrijke rol in het culturele leven van Baoulé, te horen en te zien in festiviteiten, begrafenissen en meer. Ze zijn de grootste etnische groep in Ivoorkust en stammen af van Akan-volkeren die zijn gemigreerd vanuit het huidige centrum van Ghana. Vocale muziek wordt gekenmerkt door polyfonie en melodische vraag-en-antwoord. Dit alles is te horen in de muziek van Konan.
Persoonlijk
De vingerafdrukken van Konan zijn overal, zegt ze zelf, omdat het bedoeld was als een zeer persoonlijke opname. Ze wilde het lijden, onrecht, frustraties, vernederingen, persoonlijke loopbaanstrijd, ervaring met de geboorte van kinderen en armoede in de samenleving in beeld brengen.
Konan nam voor het eerst de rol van producent op zich en was de architect van haar neo-traditionele sound op de dansvloer. Maar cruciaal voor de opname was arrangeur Bamba Moussa Yang. Een creatieve en veelzijdige muzikale geest die bekend stond om zijn werk met de iconische Ivoriaanse zanger Ernesto Djedje.
Konan ontmoette hem in 1986 en vandaag de dag herinnert Konan zich Yang als haar favoriete arrangeur.
Populariteit en liefdadigheid
In de loop der jaren groeide de populariteit van Konan naar de hogere regionen van de Ivoriaanse samenleving: de eerste president van Ivoorkust Felix Houphouet Boigny zou Konan regelmatig uitnodigen om op te treden tijdens officiële ceremonies met buitenlandse
hoogwaardigheidsbekleders. Door haar liefdadigheids- en belangenbehartigingswerk namens vrouwelijke muzikanten is Konan nog steeds een kracht in de muziekcommunity van het land. Ze heeft tot nu toe meer dan 15 albums opgenomen en plant binnenkort meer opnamen.