Over Land Rovers
Datum aankomst: 3 oktober ’03 | Datum vertrek: 4 november ‘03 | Aantal gereden KM: 47.200 |
De route: Nairobi, Oltepesi, Magadi, Thika, Nyeri, Aberdale N.P., Nanyuki, Samburu N. Reserve, Wamba, Maralal, Lake Barigo, Eldoret, Nakuru, Naivasha, Nairobi, Amboseli N. P., Tsavo West N.P., Tsavo East N.P., Malindi, Mombasa, ->Tanzania |
Nairobi, 9 november ‘03
Dit is het vijfde en laatste deel van onze rondrit door Kenia. In de vorige episodes verhalen wij in deel 1 de tocht met onze vrienden Kitty en Fred naar Lake Magadi en de opgravingen bij de berg Olorgesailie. Het verblijf in de luxe game lodge The Ark en het bezoek aan het Samburu National Reserve wordt verteld in deel 2. In deel 3 reist men met ons mee naar het land van de Samburu’s en naar Lake Baringo. Het verblijf aan dit mooie meer en de daaropvolgende ontmoeting in de bergen van West Kenia wordt beschreven in deel 4.
In het rustige plaatsje Eldoret worden inkopen gedaan bij de supermarkt die, zoals in heel Kenia, eigendom is van een Indiase familie. Nauwlettend wordt de GPS – Global Position System – in de gaten gehouden als we de evenaar weer passeren op weg naar Nakuru. Op 18 kilometer voor Nakuru, ongeveer 6 kilometer noord-oost van het dorp Njoro, aan de C 56 is de Kembu Campsite in de mooie bloementuin van de gelijknamige farm van de familie Nightingales. Wij stoppen om ons aan te melden en zien dat een van de banden van de Land Rover leeg loopt. Het is de zoveelste lekke band. De tel zijn wij al lang kwijt geraakt. De charmante mevrouw stelt ons gerust met de mededeling dat zij wel iemand kan roepen die voor ons deze klus kan klaren. Een uur later zit de gerepareerde band weer onder de auto en zoeken wij een plaatsje voor de nacht op het zachte groene gras van de weelderige tuin. De volgende ochtend gaan wij naar de werkplaats om de spanning van de banden op orde te brengen. Tot onze grote verbazing komen wij in een Land Rover paradijs.
Vermeld dient te worden dat wij vanaf het eerste moment lid zijn van het Dutch Land Rover Register. Het register is een club mensen die liefde voor Land Rovers gemeenschappelijk hebben. Vooral de oude, uit productie zijnde types van dit bijzondere voertuig worden gekoesterd. Bij het zien van al dit mooi schroot gaan onze gedachten uit naar de vele weekenden en tochten die wij hebben meegemaakt en de steun die leden van de DLRR hebben gegeven bij de voorbereiding van deze Afrikatocht. Genietend lopen wij rond als er een grote man op ons af komt. Antonius Hanegraaf is zijn naam. Geboren en getogen in Kenia uit Nederlandse ouders heeft Antonius nu een garage waar hij oude vrachtwagens, land- en wegenbouwmachines opknapt. Zijn echte hobby zijn oude Land Rovers. In de wijde omgeving koopt hij deze soms jaren niet meer in gebruik zijnde wrakken op van vooral Engelse families. Land Rovers moeten rijden, is zijn mening en hierin kunnen wij hem bevestigen. Hanegraaf heeft om dit uitgangspunt te bewerkstelligen het bedrijf Roving Rovers Safaris Limited in het leven geroepen.
De geheel gereviseerde Land Rovers 109 serie III worden verhuurd om tochten te maken door heel Kenia, inclusief het exotische en moeilijk bereikbare Turkanameer. Er is een back up beschikbaar waar men ook is, kampeerbenodigdheden kunnen geleverd worden, men kan een chauffeur/kok mee krijgen. Hij zorgt dat men afgehaald wordt van het vliegveld. Dit alles voor een prijs die de concurrenten doet verbleken. Kortom, Antonius Hanegraaf maakt het mogelijk om met een Land Rover tochten te maken door die delen van Afrika waar het avontuur nog te vinden is.
Ter afsluiting van deze uitgebreide impressie 3 over de rondreis in Kenia dienen wij nog enkele zaken te vermelden. Tijdens deze tocht hebben wij nieuwe mensen leren kennen, de natuur meegemaakt in nieuwe hoedanigheden maar ook ons zelf op de proef gesteld. Dit alles smaakt naar meer. Niet alleen het Hollandse kaaswinkeltje in Nakuru, maar ook het regenseizoen dat soms in alle heftigheid van zich laat spreken, maken dat wij de smaak van Kenia te pakken hebben. De tocht is problematisch geëindigd. Aangekomen op het thuisfront bij Kitty en Fred in Nairobi, geeft de brandstofpomp van de auto een vreselijk geluid. Al snel wordt de weg naar de garage Master Fit gevonden die de diagnose stelt dat er met de diesel is geknoeid en dat de tank onder de auto vandaan moet. Bij een Land Rover TD5 is dit geen sinecure. Als bij het demonteren van de tank ook nog verbindingsnippels afbreken is Leiden in last. In heel Kenia zijn de benodigde onderdelen niet te krijgen en daarom wordt onze steun en toeverlaat in het Land Rover gebeuren, de firma Knook,in Purmerend, ter hulp geroepen. Door bemiddeling van hen worden de onderdelen van Engeland naar Nairobi gestuurd.
Dagen leven wij in spanning. De auto kan niet meer rijden maar de opvang van Kitty en Fred maken veel goed. Het is dan vrijdag 7 november ’s ochtends, de nieuwe brandstofpomp met alle leidingen zijn de dag ervoor gearriveerd, potten koffie en broodjes staan klaar om de klus te klaren en de auto weer rijdbaar te maken. Twee geweldige monteurs van Master Fit bouwen de tank in en uit, monteren de leidingen en de auto kan weer gestart worden. Voor het zover is zijn er wel 12 spannende dagen voorbij gegaan die wij hebben doorgebracht in alle gastvrijheid die een mens in zo’n situatie nodig heeft. Onze reis heeft enige vertraging opgelopen door de problemen met de auto met als triest gevolg dat wij de Nationale parken Amboseli, Tsavo West, Tsavo East moeten overslaan. Zondag 9 november, om half 8 zijn we vertrokken uit Nairobi richting Arusha in Tanzania waar de laatste hand wordt gelegd aan deze impressie.
Het is alweer een tiental jaar geleden dat wij ons afvroegen of wij ooit in staat zouden zijn om een giraffe recht in de ogen te kijken. Deze indringende vraag is bij het zien van dit edele dier tijdens onze reis geactualiseerd. Dieper in de psyché van de 6 meter hoge giraffe die slechts 20 minuten slaap per dag nodig heeft, dus veel kan nadenken, moet een ervaring zijn die veel wijsheid kan verschaffen. Herhaaldelijk hebben wij pogingen ondernomen om tot dit intense beleven te geraken. De auto heeft een imperiaal maar deze reikt niet hoger dan 2 meter en 35 centimeter. De oplossing voor deze brandende kwestie hebben wij gevonden in de nabijheid van Nairobi. Onbeschrijfelijk was de confrontatie en zo wordt maar weer eens duidelijk wat men kan ervaren wanneer men reist in Afrika.