Reisimpressie van Namibië
Who is an African?
Totaal verblijf : van 28 mei ’03 tot 5 juli ’03, van 9 jan. ’04 tot 20 jan. ’04 en van 30 jan. tot 19 febr. ’04
Aankomst : 28 mei 2003 – Vertrek : 3 juli 2003 – Gereden Kilometers : 33.200
Route : Ai-Ais, Fish river Canyon, Seeheim, Aus, Sesriem, Solitaire, Walvisbaai, Swakopmund,
Hentiesbaai, Spitzkoppe, Uis, Cape Cross, Swakopmund, Uis, Twijfelfontein, Khorixas, Outjo, Etosha N.P.
Grootfontein, Rundu, Mahango Game Park
Rundu 27 juni 2003
Who is an African?
On Saturday, Yes!Hallo….hall.. hallo? Is this the national chat show?
Hallo… NBC? … Hallo! NBC? Is this the national chat show? |
Who is an African? Dit is de vraag die nu reeds gedurende vele weken de Namibische kranten en andere media beheerst. Aanleiding hiervoor is het televisieprogramma Big Brother Africa waaraan mensen uit verschillende Afrikaanse landen deelnemen. Het concept is voor Nederlanders niet onbekend. Zowel het publiek als de deelnemers hebben de kans om te bepalen wie als laatste overblijft en met een zak met geld naar huis gaat. In Big Brother Africa is de zak gevuld met US$ 100.000. Voor iedereen, maar zeker voor Afrikanen een gigantisch bedrag.
In het Big Brother House is Namibië vertegenwoordigd door een witte man. Op 30 mei stelt een journalist in The Namibian, een respectabele krant, de vraag ‘Hoort een witte man thuis in het Afrikaanse Big Brother House? En toen is de discussie in alle hevigheid losgebarsten. Verontwaardigde lezers sturen brieven naar de krant waarin ze vaak op emotionele wijze uiting geven aan hun mening dat Witten wel of geen Afrikanen zijn. Maar the Namibian laat zich niet onbetuigd en wijdt op 6 juni de weekendeditie aan de vraag: Zijn blanken Afrikanen? Uit de gesprekken op straat blijkt dat het antwoord zeer gevarieerd is.
‘Blanken die hier geboren en getogen zijn, zijn Afrikanen’
Zij zijn geen Afrikanen, hun geschiedenis ligt overzee, niet hier. Afrikanen zijn zwart.
Sommigen zijn Afrikanen, anderen niet omdat zij zwarten nog steeds racistisch behandelen.
Omdat ze hier geboren zij, zijn ze nog geen Afrikaan. Zij zouden zich Euro-Afrikaan moeten noemen.
Naarmate de tijd verstrijkt, gaan ook columnisten zich mengen in deze publieke discussie. Als je alleen maar Afrikaan kan zijn als je zwart bent en je voorouders hier geboren zijn, dan hebben Afrikanen, volgens een columnist, een groot probleem. Want dan zouden de licht gekleurde San, die beschouwd worden als de oorspronkelijke bewoners van Afrika, geen echte Afrikanen zijn. Hij besluit zijn bijdrage met de opmerking dat wellicht de hele mensheid Afrikaans is, gezien het wetenschappelijke feit dat de eerste mens, miljoenen jaren geleden, uit Afrika kwam.
Voor ons, voorbijgangers in Afrika, is het boeiend om deze discussie te volgen vooral tegen de achtergrond van de etnische conflicten die dit continent beheersen. Nu de uitbreiding van Europa voor de deur staat, zou de vraagstelling op zijn plaats zijn: Wie is een echte Europeaan? De miljoenen migranten, tot de derde generatie aan toe, zouden een goede bijdrage aan deze discussie kunnen leveren. Deze kwestie lijkt ons niet de koppen van de kranten in Nederland te halen maar misschien loopt Europa in deze zaak nog jaren achter.