Impressie 4
Kafka in Kaapstad
Aankomst: 5 april 2003 | Vertrek: ongeveer 1 juni 2003 | Gereden km: 25.000 km |
Route: Kaapstad – vliegen naar Durdan (auto ophalen) – Pietermaritzburg – Bloemfontein – Kimberley – Upington – Kgalagadi Transfrontier Park – Nababeep – Richtersveld NP —> Namibië |
17 mei Upington – Zuid Afrika
De hereniging
Hieronder geven wij een beknopte samenvatting van ons avontuur in Cape Town. Het een vervolg op
impressie 3, een e-mail. De emoties hebben we in dit verhaal achterwege gelaten maar de goede lezer kan daar wel iets bij bedenken. Eerlijkheidshalve moeten we erbij vermelden dat wij en P&O Nedlloyd Cape Town als goede vrienden van elkaar afscheid genomen hebben. Wij beseffen dat in dit soort grote bedrijven er wel eens iets mis kan gaan en dan is dat ook vervelend voor de mensen die dit probleem moeten oplossen. Wat we op prijs gesteld hebben, is het veelvuldig contact met de medewerkster Aaminah Parker en die zeer met ons lot begaan was. Op de laatste avond van ons verblijf in Kaapstad, kregen wij nog een telefoontje om ons het allerbeste te wensen. Van Merrewyn, haar manager, hebben we zes wijnglazen en een heerlijke fles Port gekregen. We zullen er een erezaak van maken om deze glazen en Port heelhuids in Nederland te krijgen. Het zijn de kleine dingen die het doen en dan is zo’n nare tijd weer snel vergeten. We zijn nu alweer een paar dagen onderweg en genieten dubbel van het prachtige landschap en de vriendelijke Zuid-Afrikaners die we onderweg ontmoeten.
De geschiedenis: Kafka in Kaapstad
- Op 17 januari hebben wij een container en een boot gereserveerd bij P&O Nedlloyd in Lomé-Togo die 11 april Kaapstad zou aandoen. Op deze reservering hebben wij onze tickets voor de vlucht Accra – Kaapstad afgestemd – 5 april aankomst Kaapstad. Na dit geregeld te hebben, konden wij een een tocht door West-Afrika ondernemen.
- Toen wij ons volgens afspraak op 25 maart weer bij P&O Nedlloyd in Lomé melden, kregen wij te horen dat het schip toch niet Kaapstad aan zou doen en dat onze container met de MOL Volta van
9 april mee zou gaan.
> Betekenis: een week langer in Kaapstad verblijven in een hotel zonder auto. - Het schip vertrok op 11 april uit Lomé en zou volgens het vaarschema 20 april aankomen.
- Op 7 april melden wij ons bij P&O Nedlloyd Kaapstad.
- Op 15 april overhandigen wij aan P&O Nedlloyd de vrachtbrief, die wij via onze clearing agent uit Lomé per fax ontvangen hebben. Dit wordt doorgezonden per fax naar de clearing agent in Kaapstad. Tevens horen wij dat er een wachttijd is in de haven van 72 uur.
> Zij verwachten dat op 24 of 25 april het schip gelost kan worden.
> Wij verlengen onze accommodatie tot 24 april. - Op donderdag 24 april horen wij van de clearing agent dat de boot pas vrijdagavond gelost wordt. Omdat er maandag 28 april een nationale feestdag is in Zuid- Afrika kunnen wij pas op 29 april de auto ophalen. Weer gaan wij onze accommodatie verlengen.
- Op 29 april ’s ochtends horen wij van onze clearing agent dat de container nog niet van het schip is maar dat wij in de namiddag weer kunnen bellen voor meer nieuws.
- Die namiddag horen wij dat er een afspraak is gemaakt met de douane om 13:00 uur op 30 april.
> Hij adviseert ons om contact op te nemen met P&O Nedlloyd Kaapstad. - Tot onze verbijstering krijgen wij van P&O Nedlloyd het bericht dat de container niet is uitgeladen en op weg is naar Singapore. Waarschijnlijk wordt de container gestopt in Durban – Zuid Afrika en overgeladen op het schip MOL Oueme naar Kaapstad.
- Dit schip zal volgens planning aankomen op 5 mei en dan moet weer rekening gehouden worden met de wachttijd in de haven van Cape Town. Dit wordt bevestigd in een gesprek met P&O Nedlloyd Kaapstad op 30 april. Zij bieden aan om onze ‘hotelrekening’ te vergoeden vanaf 29 april tot 8 mei omdat er een fout gemaakt is door P&O Nedlloyd.
- Het ziet er naar uit dat wij over de auto kunnen beschikken op 7 mei.
- Merrewyn Betteride (manager P&O Nedlloyd) belooft ons vrijdag 2 mei te bellen om ons op de hoogte te houden. Dit gebeurt niet.
- Wij nemen telefonisch contact op met P&O Nedlloyd op 5 mei ’s ochtends .
- Eerste telefoongesprek: voorlopig bericht is dat de container van de MOL Volta is, maar er moet nog met Durban gebeld worden voor bevestiging van dit bericht. De MOL Oueme is onderweg naar of ligt voor de haven in Cape Town. Wij worden teruggebeld.
- Tweede telefoongesprek: De container is nog steeds in de haven van Durban. Op 10 mei vertrekt de boot uit Durban en komt aan in Kaapstad op 14 mei en met de vertraging en het weekend wordt het wel 19 mei dat wij over de auto kunnen beschikken.
- Wij stellen voor om de container op een vrachtwagen naar Kaapstad te vervoeren. Dit moet intern besproken worden.
- Derde telefoongesprek: P&O Nedlloyd onderzoekt de vervoerskosten van container van Durban naar Kaapstad per vrachtwagen. Dinsdagochtend 6 mei worden wij gebeld met een uitslag.
- Wij besluiten om juridisch advies te vragen.
- 6 mei wordt er niet gebeld tot 12:30 uur. Om 15:00 uur bellen wij met P&O Nedlloyd om te vragen of er nieuws is en horen dat de container toch onderweg is met de MOL Oueme naar Kaapstad. Zekerheid kan men niet geven. Er wordt op het schip een ‘physical check’ ondernomen. Wij informeren P&O Nedlloyd dat wij juridische bijstand inroepen.
- Om 16:00 uur hebben wij een afspraak met de advocaat: Ravi Jaga om de zaak te bespreken. Hij belooft om woensdag 7 mei een brief te faxen naar P&O met onze eisen. Deze brief krijgen wij eerst te zien.
- 7 mei wachten tevergeefs op de brief van de advocaat. Om 18:00 uur ontvangen wij per fax de brief. Deze bevat enkele onduidelijkheden en onjuistheden en wij sturen de verbeteringen per email om 20:00 uur naar hem toe.
- Op 7 mei heeft Merrewyn Betteridge, manager van P&O Nedlloyd ons tweemaal gebeld met het aanbod om op hun kosten naar Durban te vliegen. Wij hebben duidelijk gemaakt dat wij eerst contact willen hebben met onze advocaat. In de email aan de advocaat staat tevens een omschrijving van het aanbod van P&O Nedlloyd en onze condities om op dit aanbod in te gaan.
- Op 8 mei hebben wij om 8:30 uur telefonisch contact met onze advocaat. Hij heeft ons commentaar gelezen en zal ons een verbeterde versie van de brief aan P&O Nedlloyd faxen.
- Om 10:15 uur hebben wij opnieuw contact met de advocaat n.a.v. een telefoon van P&O Nedlloyd. Wij maken duidelijk aan onze advocaat dat hij nu toch echt contact moet opnemen met P& O Nedlloyd. Hij deelt ons mede dat hij gesproken heeft met Merrewyn Betteridge en aangekondigd heeft dat er een fax onderweg is en dat alleen met hem zaken gedaan kan worden. De fax is ook gericht aan Mr. Berry New, hoofd van P&O Nedlloyd Cape Town.
- Om 11:00 uur komt de fax binnen. Wij vragen aan de advocaat of het niet mogelijk is om de auto te verschepen naar Kaapstad met het eerst volgende schip. Hij zal dit direct opnemen met P&O Nedlloyd.
- Om 13:00 uur krijgen wij telefonisch het bericht dat dit ingewikkeld is en dat wij op al onze vragen vandaag een schriftelijk antwoord krijgen. In overleg met P&O Nedlloyd komt de advocaat met het voorstel dat wij morgen 9 mei vliegen naar Durban om onze auto op te halen. Wij gaan in principe accoord als aan al onze voorwaarden is voldaan.
- Om 16:00 uur krijgen wij de fax van P&O Nedlloyd via de advocaat met alle toezeggingen op onze eisen.
- 9 mei worden wij om 7:45 uur opgehaald vanaf de lodge door iemand van P&O Nedlloyd om ons naar het vliegveld te brengen voor de vlucht van 9:45 uur naar Durban.
- 0m 13:30 uur werden wij met onze auto herenigd en reden wij Durban uit om onze tocht te vervolgen.